Kiitokset kaikille kurssipalautteesta! Kirjoittelen tähän jotain omia ajatuksiani kurssista ja sen onnistumisesta ja ongelmista.
Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL)
+ oli mahdollisuus oppia lähteiden etsimistä ja lukemista, ja
käsittääkseni moni oppikin. Tämä on taito, jonka haluaisin
jokaisen opiskelijan oikeasti oppivan opintojen aikana.
+ asetti
opiskelijat "oppimisen päärooliin" ja vastuullisiksi omasta
oppimisesta. Minua ahdistaa kurssit, joissa itse opin asiat tekemällä
hienoja kalvoja, mutta opiskelijat eivät saa samaa tilaisuuttakaan.
+ sitoi teoriat hyvin käytäntöön. Jopa ehkä hieman liiankin hyvin -
teoriat tahtoivat jäädä käytännön ilmiöiden pohtimisen jalkoihin
-
korosti niin paljon ryhmätyötä, että ryhmän toimiminen ja aktiivisuus
vaikutti ehkä liikaakin yksilön oppimiseen. Aktiivinen ryhmä ->
parempi oppiminen, passiivinen ryhmä -> huonompi oppiminen. Ei
tasa-arvoista yksittäisen opiskelijan näkökulmasta.
- uusi oppimisstrategia -> näytti säikäyttävän aluksi opiskelijoita, tuntui työläältä
Jatkoa varten: Sovelsin nyt PBLää todella "puhtaasti", eli pyrin
pysymään mahdollisimman taka-alalla syöttämättä omia tupinoitani. No
tapaamisissa tahtoi lipsua ja väliin paasasin omianikin :-) Jatkossa
voisi kumminkin yhdistää PBLää esim. miniluentoihin, joissa kerron
yleisiä teorioita yms. joita sitten PBL tehtävissä hyödynnetään. Samoin
ryhmän aktiivisuuden vaikutusta pitää yrittää jotenkin miettiä jatkoon.
Wikipedia
+ loppujenlopuksi sinne tuli hyviäkin juttuja!
+ huonoista kokemuksista oppii monesti enemmän kuin jos kaikki menee hyvin
- tätä olisi pitänyt ohjeistaa RANKASTI enemmän. Esim. "lue
Wikipedia-yhteisön ohjeet" olisi pitänyt varmaan kirjata jo
tehtävänantoon :-) Tämän oli tarkoitus tukea teorian opiskelua ja
käsitteiden syventämistä, mutta tässä muodossaan ei toiminut.
Jatkoa varten: Tämän jätän varmaan ensi vuonna kokonaan pois. Tai jätän
tuon "pedian" pois, ja jätetään joku wiki-osio. Eli ryhmätyönä
koostetaan wiki johonkin teoria-alueeseen liittyen. Oisko sitten kaikki
samoista aiheista vai eri ryhmillä eri aiheista - oi siinäpä kysymys.
Ryhmätyöt
+ esitykset yllättivät erittäin positiivisesti. Kaikki olivat loistavia.
+ koska blogeissa tehdyissä yhteisön reflektoinneissa teoreettinen
tarkastelu jäi useimmilla hyvin kevyeksi, niin tässä sen pystyi
tekemään perusteellisemmin
- silti useassa työssä juuri teorioiden hyödyntäminen jäi vähän kevyeksi. Tämä on selvästi vaikea asia
Jatkoa varten: Joku lopputyö varmaan säilyy jatkossakin.
Blogit
+ ensimmäistä kertaa TOLn opettajana tuntui, että oikeasti tietää miten
opiskelijoiden oppiminen etenee ja miltä heistä tuntuu kurssia
suorittaessa
+ persoonallisempia tuotoksia, kuin muilla tekniikoilla olen saanut nähdä
- teknisesti vaikeampi käyttää viittauskäytäntöjä (joskin uskon, ettei
tekniikka ole tässä se este, vaan että teorioiden ja selitysmallien
hyödyntäminen on oikeasti vaikea asia tekniikasta riippumatta)
- eivät näin toimi yhteisöllisenä välineenä kovinkaan tehokkaasti
Jatkoa varten: Takuulla hyödynnän jatkossakin! Erityisesti oman oppiman
ja kurssin reflektoinnin välineenä vallan mainio. Pelkästään tuohon ei
kumminkaan minusta voi käyttää, koska silloin jää "irralliseksi" eikä
tule päivitettyä (kaikilla). Eli jotain tehtävätyylistä tulee olemaan
jatkossakin.
keskiviikko, 22. helmikuu 2006
Kommentit